Med den 3G baserade övervakningskameran från Induo används 3G nätet för att föra över bilder och videosekvenser. Att 3G nätet används som informationsbärare minskar installationstiden och minimerar kostnader för drift och installation. Genom att kameran baseras på Turbo 3G teknik kan informationen överföras snabbt.

”Efter succén med vår MMS kamera har många användare velat ta ett steg till och överföra videosekvenser. 3G kameran vi nu introducerar baseras på HSUPA teknik som ger en ordentlig fart i överföringen. Stödet för Turbo 3G är en egenskap som talar för den här 3G kameran. Tidigare modeller har ofta använt det långsammare UMTS 3G nätet för överföring med avsevärt lägre hastighet och sämre bildkvalitet som följd” säger Björn Moberg, Induos grundare och tekniskt ansvarige.

3G övervakningskameran spänningsmatas med 12 V och är därmed möjlig att använda i mobila tillämpningar eller batteriförsörjd vid tillfälliga installationer. Kameran överför video vid fasta tider, vid detekterad rörelse eller när dess larmingång aktiveras av externa sensorer som rörelsedetektorer eller dörrkontakter.

Kameran kan lagra video eller bilder lokalt i kameran på ett SD-minneskort. Kameran har en 1/3″ Sony CCD bildsensor och kan användas med linser med såväl C som CS gänga. Kameran stödjer upplösningar upp till  720×576 px som kan visas med 25 bilder/sekund. Kameran har inbyggd OSD (On Screen Display) där kamerans namn, datum/tid eller valfri text spelas in samtidigt med videoströmmen.

3G kameran har ljud in- och utgång och överför videoströmmen med HSUPA hastighet som ger en teoretisk hastighet på upp till 5,76 Mbit/s. Tack vare att 3G kameran har en SMA antennkontakt på bakstycket kan användaren fritt välja antenn baserat på förutsättningarna på installationsplatsen.

Kamerapaket 3G