Induo distribuerar sedan 1 september Conels routersortiment på den svenska marknaden. I utbudet återfinns UR5 och ER75i, två routrar som används för uppkoppling av maskiner, bankomater, trafiksignaler, variabla hastighetsskyltar, fartyg, fastigheter och andra anläggningar via 3G, GPRS och EDGE näten.

Svensk distributör för Conel

”Samarbetet med Conel öppnar nya möjligheter för Induo. Vi har en lång erfarenhet av deras produkter och kan redan från start erbjuda både en hög nivå på teknisk support och en lång erfarenhet av hur produkterna fungerar på fältet” säger Björn Moberg, Induos grundare. UR5 och ER75i finns för omgående leverans och presenteras i samband med lanseringen i en uppgraderad version med utökade egenskaper för den som vill etablera säkra uppkopplingar via GPRS, 3G och EDGE. Den nya versionen har ett vidareutvecklat stöd för säkerhetslösningarna Open VPN och IPsec X.509, med möjlighet till fyra parallella IPSec tunnlar. I de applikationer som så kräver kan fyra GRE tunnlar kopplas upp samtidigt som de fyra IPSec tunnlarna. Routrarna stöder nu NAT-T, vilket ger möjlighet att använda NAT (Network Address Translation) i IPsec lösningar, något som tidigare inte varit möjligt.

Den uppdaterade mjukvaran kan även skicka SMS vid olika typer av driftstörningar, till exempel vid strömavbrott eller störningar i mobilnäten. I den senaste versionen av routrarna finns även möjligheten att lägga in egna script som aktiveras när produkten startas.

UR5 och ER75i är produkter utvecklade för krävande applikationer och de används i situationer som ställer krav på funktion och tillgänglighet. Produkterna levereras med Ethernet och USB port men kan även extrautrustas med de industriella RS-232, RS-485 eller M-BUS gränssnitten. Dessutom finns ett I/O-kort som tillval, vilket ger möjlighet att ansluta 4-20 mA strömslingor, digitala signaler och pulser. Routrarna spänningsmatas med 10-30 V och kan användas i temperaturområdet –20º C till +55º C.