Induo lanserar en ny produkt från Litauiska Eldes. ESIM151/ESIM251 är en kompakt plattform för att övervaka och fjärrstyra mindre anläggningar direkt från en mobiltelefon via SMS eller uppringning. Produkten riktar sig till applikationer som process-, drifts- eller maskinövervakning, larmsystem, fastighetsautomation, bevattningssystem och varuautomater.

ESIM251 GSM-styrning för DIN-skenaESIM151/ESIM251 löser två behov. Den har fem ingångar som kan användas för att kontrollera valfria funktioner eller larmer och den har en utgång för att på distans slå av eller på en funktion. Tack vare att produkten är GSM baserad kan användaren och produkten befinna sig långt ifrån varandra, man kan övervaka och styra funktioner oavsett avstånd.

ESIM151/ESIM251s funktioner programmeras via SMS eller en PC baserad mjukvara. Dess ingångar kontaktar vid aktivering behöriga användare per SMS eller genom att ringa upp dem. Via den medföljande mjukvaran kan olika användare registreras för varje ingång vilket gör att produkten kan anpassas efter olika krav och situationer. För varje användare kan man definiera om produkten skall skicka ett SMS och/eller ringa när en ingång aktiveras. Den förste användare som besvarar ett larmsamtal från ESIM151/ESIM251 har möjlighet att höra vad som händer på installationsplatsen tack vare att produkten har möjlighet att anslutas till en mikrofon. En annan intressant möjlighet med ingångarna på ESIM151/ESIM251 är att de kan användas som pulsräknare. Detta är användbart i applikationer som processövervakning eller i maskiner och varuautomater som har fasta serviceintervall. Efter ett förinställt antal pulser skickar ESIM151/ESIM251 ett SMS till serviceansvarig eller jourpersonal.

ESIM151/ESIM251s utgång kan styras genom att skicka ett SMS eller genom att ringa till produkten. Den som är behörig användare kan genom ett enkelt och kostnadsfritt samtal styra en valfri funktion. Det finns också möjlighet att via SMS göra en tidsbestämd åtgärd. Genom att i SMS:et ange en aktiveringstid med timmar, minuter och sekunder kan utgången aktiveras under valfri tid. Därtill kan utgången även programmeras till fasta till och frånslagstider.

ESIM151/ESIM251 är godkänd utan kapsling och kan integreras i befintlig utrustning. Induo tillhandahåller även ett plastkapslat utförande som passar på såväl DIN-skena som i normkapsling för till exempel elcentraler.

ESIM151/ESIM251