Induo presenterar GPRS modemet Maestro Industrial på den svenska marknaden. Maestro Industrial är ett GPRS modem framtaget för applikationer som kräver hög driftsäkerhet och tillgänglighet.

Maestro Industrial finns i två utföranden och inriktar sig på applikationer som driftövervakning, fjärrstyrning och larmsystem i industriella miljöer eller andra applikationer med krävande miljö. Modemet erbjuder RS-485 anslutning något som enligt Induo efterfrågats av industrikunder.

Maestro Industrial är ett GSM/GPRS modem inrymt i en aluminiumkapsling avsett för montering i tyngre miljöer. Maestro Industrial finns i två utföranden med antingen RS-485 och RS-232 gränssnitt (modell MI-05) eller med RS-232 gränssnitt och 4 st ingångar för driftsövervakning eller larmer (modell MI-01). Modemet har tydliga lysdioder för indikation av vad som händer på gränssnitten. Som tillval finns fäste för DIN-skena och back-up batteri.

I modemet finns en rad funktioner som skall säkerställa kontakt med GSM nätet. Modemet har en inbyggd övervakningsfunktion, Watch-dog, som bevakar kontakten med GSM nätet och att datakommunikationen fungerar som den ska. Vid en misstänkt driftsstörning startas modemet om och återinitierar GPRS-uppkopplingen. Om GPRS-uppkopplingen inte kan återtas övergår modemet till att skicka SMS istället. En rad funktioner i modemet kan övervakas eller styras på distans via SMS, GSM data eller GPRS, exempelvis kan signalstyrkan på modemet fjärravläsas.

De fyra ingångarna på Maestro Industrial MI-01 kan användas för att skicka SMS vid aktivering. Ingångarna kan även användas som pulsräknare där modemet skickar ett SMS om ingången över- eller underskrider satta värden. Maestro Industrial har därtill inbyggda timerfunktioner som kan initiera olika funktioner vid bestämda tidsintervaller. Detta kan till exempel användas för att skicka ingångarnas status via SMS på bestämda tidsintervaller eller för att pinga en förutbestämdserver vid valda tidpunkter.

Maestro Industrial har ett inbyggt 240 V nätaggregat och anslutning av nätspänning sker direkt på skruvplintar. Med ett integrerat nätaggregat kan modemet lättare monteras i trånga utrymmen och med ett inbyggt nätaggregat reduceras antalet ingående komponenter vid installation vilket ytterligare ökar driftsäkerheten i systemet.