Induo presenterar en ny GSM-baserad plattform som kombinerar larm, värmestyrning och övervakning i en enda kostnadseffektiv GSM-produkt. Produkten ESIM364 larmar om någon bryter sig in, om temperaturen sjunker eller om strömmen går. För en fastighetsägare innebär det snabbt går att justera inomhusklimatet via SMS om det finns risk för att vattnet fryser. Därmed kan onödiga uppvärmningkostnader kapas, samtidigt som risken för vattenläckage på grund av köldskador minimeras.

Larmcentral för GSM med trådlösa sensorer”Föregångaren ESIM264 har använts för vitt skilda behov som styrning av värme i fastigheter, driftsövervakning av såväl vatten som avloppsstationer och driftslarm eller inbrottslarm där den varit mycket omtyckt och flexibel. Många har efterfrågat fler tempsensorer vilket vi nu kan presentera” säger Induos Ulf Seijmer.

ESIM364 kan utrustas med åtta temperatursensorer och har inbyggd GSM-modul. ESIM364 har tolv larmingångar och fyra reläutgångar, men kan expanderas med fler in- och utgångar. Temperatursensorerna kan mäta temperaturer i intervallet -55 till +125 °C och tack vare användning av Dallas-sensorer är temperatursensorerna billiga i inköp samtidigt som de är tillräckligt exakta. Varje temperatursensor i systemet kan namnges och tilldelas larmgränser, när en undre eller övre gräns uppnås kan en av ESIM364s utgångar styras samtidigt som ett SMS skickas för att meddela att temperaturgränser överskridits. Detta gör att det går att styra värme, pelletsbrännare eller kylanläggningar med hjälp av aktuell temperatur. Eftersom temperaturgivarna även kan appliceras på vattenrör går det att undvika frysning i vattenrören genom att ESIM364 i god tid talar om att temperaturen börjar nå ett kritiskt värde.

ESIM364 har inbyggd trådlös kommunikation för anslutning av rörelsedetektorer, magnetkontakter och larmpaneler. Genom en inbyggd batteriladdare kan backupbatteri enkelt anslutas och hålla systemet igång när strömmen går. Produkten har inbyggd nätövervakning och skickar ett SMS om strömmen går. ESIM364 är utvecklad och tillverkad i EU och har ett rekommenderat marknadspris på 1735 kr + moms

ESIM364 styr och övervaka