Maestro Industrial 10 är ett kombinerat GSM modem och mini-PLC med en rad funktioner som säkerställer uppkoppling till mobilnäten. Modemets uppbyggnad är alltigenom anpassad för industriella krav och det klarar av att vara installerat på avlägsna platser med bibehållen uppkoppling år ut och år in.

GSM modem med modbus och I/OMaestro Industrial är inrymt i en stötsäker metallkapsling och har stöd för MODBUS-protokollet. Genom att modemet har plats för ett minneskort av SD-micro typ kan data loggas lokalt i modemet. Maestro Industrial 10 har som standard två gränssnitt, RS-232 och RS-485. GSM modemet har inbyggda I/O-portar för analoga- och digitala signaler, genom en expansionsport ges tillgång till ytterligare I/O.

Dubbla SIM-kortsplatser med fail-over ger möjlighet att begagna sig av två operatörer, om modemet tappar kontakten med den ena operatörens nät   så byter den automatiskt över till den andra operatören. En rad inbyggda funktioner övervakar GSM och GPRS-uppkopplingen och återinitierar uppkopplingen om den av någon anledning går ned. Genom det föredömliga antalet lysdioder på modemet finns nästan samtliga funktioner snabbt överblickbara på modemets framsida. Maestro Industrial 10 har inbyggd nätdel och spänningsmatas med 230 VAC, dessutom finns anslutning för batteri och 12 VDC nätaggregat.

För den som önskar montera enheten på DIN-skena finns ett tillbehörsfäste att skruva på baksidan. Samtliga elektriska anslutningar görs via den inbyggda skruvplinten.

GSM modem Maestro Industrial