Induo lanserar en ny router från Maestro Wireless för snabb M2M kommunikation. Den nya routern är den första M2M routern för den riktigt snabba 3G tekniken HSPA+ med en teoretisk maxhastighet på 21 Mbit/s.

Maestro WIreless 3G router”Maestro 3GIR router är en riktigt robust router som rymmer den senaste mobiltekniken, allt inrymt i en metallkapsling med hela 20 lysdioder för statusindikering av viktiga funktioner. För den som vill ansluta ett backup batteri är det bara att koppla direkt till routern för en ökad redundans. Batteriet laddas direkt via 3G routerns inbyggda laddare” berättar Björn Moberg, Induos grundare och tekniskt ansvarige.

Maestro 3GIR router har flertalet funktioner för att säkerställa uppkoppling. Dubbla SIM-kortsplatser gör att routern kan skifta operatör vid störningar. Två antennanslutningar på routern gör det lättare att få kontakt med nätet där täckningen är litet svag, routern väljs automatiskt den starkaste signalen från någon av antennerna.

Maestro 3GIR använder HSPA+teknik (även kallad Evolved HSPA), en 3G teknik som ger routern en teoretisk nedladdningshastighet på 21 Mbit/s och 5,76 Mbit/s när man skickar data. Eftersom routern är anpassad för industriellt bruk går den att montera på DIN-skena. Routern har ett inbyggt nätaggregat för 85VAC-264VAC samt 120VDC-370VDC men går även att spänningsmata med 8-30 VDC.

3G router från Maestro