Induo presenterar radiomodemet SATELLINE-1870E från SATEL, ett radiomodem framtaget för att bygga trådlösa kommunikationsnät med längre räckvidd. Med det nya radiomodemet kan bättre optimerade radionät byggas, något som efterfrågas av dem som bygger nät över stora ytor, framförallt nät för mätvärdesinsamling inom el, vatten, fjärrvärme och VA där antalet tillgängliga frekvenser stundtals är begränsade.

Det lilla radiomodemet som når längre

SATELLINE-1870E ger användaren större möjligheter att nå avlägsna stationer utan att använda två olika modeller av SATELLINE® radiomodem. Detta minimerar antalet enheter i varje system vilket i slutändan är en resursbesparing för användaren. Det nya radiomodemet SATELLINE-1870E har en uteffekt på 500 mW, jämfört med den ursprungliga modellen 1870 med 100 mW uteffekt. Med två olika uteffektsalternativ blir det lättare att bygga optimerade radionät, nät som inte behöver täcka större områden än de som dikteras av de egna täckningskraven. Med bättre optimerade täckningsområden kan fler system kan samsas på en och samma geografiska yta.

SATELLINE-1870E är en vidareutveckling av SATELLINE-1870 som har levererats till system för elmätaravläsning, insamling av vädermätvärden, varuautomater i dagligvaruhandeln, bevattningssystem, obemannade farkoster och elektroniska informationssystem. Modemen kommunicerar på 868-870 MHz bandet, ett fritt frekvensband inom EU. Med SATELLINE-1870E kan räckvidder på upp till 10 km nås och via en inbyggd repeaterfunktion kan radiomodemets räckvidd utökas ytterligare. Repeaterfunktionen kan användas parallellt med att modemet fungerar som understation eller basstation.

SATELLINE-1870E hanterar hastigheter upp till 9 600 bit/s i luften via RS-232 eller via RS-485 (med omvandlaren RS-LINK från SATEL). Radiomodemet har en extern antennkontakt (SMA) för montering av valfri antenn på produkten. SATELLINE-1870E har en aluminiumkapsling med yttermåtten 125 x 57 x 19 mm och en vikt på 125 g. Radiomodemet spänningsmatas med 8-30 VDC.

SATELLINE-1870E