Rörelsedetektor med inbyggt SMS-stöd.

Induo presenterar Dragon, en rörelsedetektor med inbyggd GSM modul för företag och privatpersoner. Produkten är en snabbinstallerad larmlösning, i stort sett vem som helst kan montera, strömsätta och programmera den. Vid larm skickar Dragon ett SMS och ringer därefter upp alla personer på den aktuella larmlistan. Dragon är lämplig för övervakning av mindre lokaler, lager eller kontor, men den används även i bostäder och för tillfälliga eller mobila installationer så som i husbilar, husvagnar och i containers eller byggbaracker. Dragon installeras i taket eller på väggen och strömförsörjs från ett vägguttag. Konfigurationen är snabb och användarvänlig, alla inställningar sköts med en knapp på produkten. Dragon håller koll på rörelser i rummet via den inbyggda rörelsedetektorn och detekterar rörelser upp till fem meter bort från produkten. Om Dragon detekterar en rörelse skickar den ett SMS till alla personer på larmlistan, därefter rings samtliga av dessa upp på konventionellt sätt för att säkerställa att larmet nått fram.

Dragon kan extrautrustas med extra rörelsedetektor, passagebrytare eller med en extern larmknapp. Dragons inbyggda rörelsedetektor slås av och på via passagebrytare eller genom att användaren skickar ett SMS till enheten. Om ett strömavbrott inträffar, på grund av nätstörningar eller sabotage, har Dragon ett inbyggt stand-by batteri som klarar 5 dagars strömlöshet. Produkten skickar dessutom ett SMS vid strömavbrott, samt ett SMS när strömmen är åter.

Dragon används även i trygghetslarmsapplikationer, genom att aktivera en extern larmknapp kan Dragon ringa upp ett inprogrammerat nummer och man kan då påkalla hjälp via den inbyggda högtalaren och berätta vad som hänt.

Dragon finns för omgående leverans till introduktionspriset 2 450 kr.

Dragon rörelsedetektor