Induo lanserar en ny mjukvaruversion till ESIM251 med möjlighet att spela in egna talade larmmeddelanden. Om en larmingång aktiveras skickas SMS till behöriga mottagare och därefter ringer enheten upp och spelar upp ett meddelande.

ESIM251 GSM-styrning för DIN-skena”Vi anser att detta avsevärt ökar produktens användbarhet, nu kan fasta telefoner inkluderas och användare som normalt inte är vana att ta emot och läsa sms kan använda produkten. Det ger sannolikt större effekt när ditt larm ringer upp grannen och han hör din röst säga Nu är det inbrott hos oss! än det har när ditt larm skickar ett SMS”, säger Ulf Seijmer, Creative Director och delägare Induo.

För var och en av enhetens fem ingångar kan ett individuellt larmmeddelande och återställningsmeddelande spelas in. Meddelandet kan antingen spelas in direkt via konfigurationsprogrammet eller så laddas förinspelade wav-ljudfiler upp till enheten via USB. Ljudfilerna kan vara maximalt 15 sekunder vardera. ESIM251 är en larmsändare för SMS-larm avsedd för till exempel driftövervakning och inbrottslarm. Sändaren kan monteras på DIN-skena eller i normkapsling. Då den är CE-godkänd utan kapsling tillhandahålls den även utan kapsling för den som vill integrera den i en befintlig lösning. Mjukvaran är kostnadsfri och kan användas med alla ESIM251

SMS larmet som talar