Kommunikationsföretaget Induo lanserar ett nytt 3G modem för HSUPA, en 3G standard som ger snabbare uppladdningshastighet än den vanligt förekommande standarden HSDPA. ZadaCOM 3G+ är ett 3G modem med USB port som används för bredbandsuppkoppling i fasta och mobila tillämpningar. Till modemet finns möjlighet att ansluta en extern antenn, vilket gör att modemet har täckning även en bit från basstationen, något som är viktigt för att till fullo kunna utnyttja hastigheten i nätet.

”Vi har noterat ett ökat intresse för HSUPA tekniken, i verkligt kapacitetskrävande applikationer är behovet stort av att kunna skicka stora datamängder via mobilnäten. HSUPA tekniken är relativt ny men vi har redan sett ett stort intresse från professionella tillämpningar som maskinövervakning, fjärrdiagnostik och videotillämpningar” säger Björn Moberg, Induos grundare.

ZadaCOM 3G+ har USB port och stöd för 3G med HSUPA teknik. Om täckning eller utbyggnad för HSUPA saknas övergår modemet till 3G kommunikation via UMTS. Finns inte 3G tillgängligt på platsen övergår modemet till EDGE eller GPRS trafik. Med HSUPA tekniken kan hastigheter på upp till 7,2 Mbit/s nås vid nedladdning och upp till 2,1 Mbit/s vid uppladdning till nätet.

ZadaCOM 3G+ modem levereras med en extern antenn som ger bra täckning i de flesta förhållanden. Den medföljande antennen kan skruvas av och ersättas med en antenn med större förstärkningsgrad för att förbättra täckningen. I mjukvaran som medföljer modemet ges möjlighet att avläsa den aktuella signalstyrkan på platsen. Funktionen används vid mobilt bruk men även i fasta installationer för att till exempel hitta en optimal antennplacering och ge vägledning vid val av antenn.

Modemet spänningsmatas direkt från USB porten och har en kapsling i plast. Enheten är operatörsoberoende och SIM kortet kan lätt bytas vid behov. 3G modemet ZadaCOM 3G+ har en användarvänlig mjukvara och kan användas med Windows XP, 2000 och Vista samt med Linux och Mac OS 10.4 eller 10.5.

3G modem med USB